Co jest oceniane w pracy

Aspektem, na który większość studentów zwraca uwagę, jest ocena pracy dyplomowej. Tutaj dowiesz się jakie czynniki mają wpływ na ostateczną ocenę – dzięki temu będziesz w stanie odpowiednio zarządzać przygotowaniami czynionymi w trakcie pisania pracy.

 

Czy treść pracy zgodna jest z tematem i wyznaczonym zakresem realizacji?
– Właśnie dlatego etap jakim jest formułowanie karty tematu pracy jest ważny. Dzięki prawidłowemu określeniu zadań do realizacji i stworzeniu odpowiedniego spisu treści w zasadzie zapewniasz, że zawartość pracy będzie zgodna z tematem, a wszystkie zadania zostaną wykonane.

Czy praca wolna jest od istotnych błędów merytorycznych?
– Jeśli nie tworzysz czegoś zupełnie nowego, to niemal na pewno znajdziesz jakieś materiały źródłowe, które pomogą Ci uniknąć niefortunnych określeń czy znaczących błędów. Powołując się na istniejące opracowania nie zapomnij o odpowiednim wskazaniu autora. W realizacji tego punktu w znacznej mierze pomoże Ci twój promotor, pod warunkiem, że dasz mu na to szansę – zarzucenie milionem wiadomości na tydzień przed obroną nie kwalifikuje się jako danie szansy.

Czy rezultaty osiągnięte w pracy są istotne?
– Realizacja tego punktu zależy od tego, jak sformułowany został temat pracy. Jeżeli w pracy realizujesz zagadnienie znane od lat, które nie stanowi rozwiązania aktualnego problemu twojego kierunku studiów, to właśnie tutaj zostaną ucięte punkty. Upewnij się, że praca wnosi coś do aktualnego stanu twojej wiedzy, rozwiązuje postawiony problem lub stanowi szeroki przegląd danego zagadnienia (w przypadku prac przeglądowych).

Czy bibliografia została właściwie wybrana i wykorzystana?
– Właściwy przegląd literatury pozwala na właściwe umiejscowienie twojej pracy w szeroko rozumianym kontekście technologicznym. Jeżeli w pracy używasz jakiejś wiedzy której nie jesteś autorem, a nie ma ona charakteru ogólnodostępnego, to taka wiedza powinna zostać umocowana doborem bibliografii. Istotnym jest, aby dobrana literatura była aktualna i poruszała tematy zbliżone lub pokrewne do tych poruszanych w pracy.

Czy praca jest właściwie zredagowana i poprawna językowo?
– Zdania następujące po sobie nie mają sensu a poszczególne akapity wydają się być wyrwane z innego miejsca pracy? Wprowadzenia pojęć następuje już po tym, jak kilka razy zostały użyte? Pisząc pracę używaj słownika, unikaj przerzucania akapitów i daj pracę do przeczytania komuś bliskiemu lub koledze/koleżance z roku – niech znajdzie wszystkie, w których nie zrozumiał twoich słów. To powinno znacząco pomóc.

Czy student wykazał zaangażowanie, staranność i samodzielność?
– Tego podpunktu nie należy przeciwstawiać z proszeniem o pomoc czy konsultacje. Niektóre wiadomości mogą być faktycznie poza twoim zasięgiem i w takiej sytuacji warto poprosić promotora o pomoc. Jednak jeżeli po sprawdzeniu pierwszego wyniku wyszukiwania stwierdzasz, że to już wszystko co mogłeś zrobić…

Czy student umiejętnie zarządzał czasem?
– Zostawienie wszystkiego na ostatnią chwilę i zrealizowanie pracy w tydzień nie jest umiejętnym zarządzaniem czasem, jest liczeniem na cud. Promotor doceni, jeśli dostosujesz się do zaproponowanego harmonogramu prac, lub sam zaproponujesz taki. Ustal kolejne etapy wykonywania pracy tak, żeby uniknąć nagromadzenia prac na koniec semestru.

Czy praca stanowi oryginalne opracowanie tematu?
– Punkt ostatni i najważniejszy. Jak zapewne wiesz, wszystkie prace dyplomowe poddawane są badaniu za pomocą systemu antyplagiatowego. Unikaj (nawet w wersji roboczej!) wklejania jakichkolwiek zdań, których nie jesteś autorem. Jeżeli wykorzystujesz czyjeś grafiki to musisz wskazać ich źródła. Całość praw własności intelektualnej, na potrzeby pracy dyplomowej, można streścić do jednego zdania: Nie udawaj, że coś jest twoje, jeśli nie jest.